On yleisesti tiedossa, että Facebook heikentää jatkuvasti yrityssivuillesi kirjoittamien postausten näkyvyyttä sivujesi seuraajille.
Kun Facebookin yrityssivut (fan pages) lanseerattiin 2007, käytännössä kaikki viestit, joita sivuille kirjoitit näkyivät tykkääjien feedissä.
2012 Facebook teki ensimmäisen suuren dropin ja laski näkyvyyttä niin, että ainoastaan 16% tykkääjistäsi näkivät postauksesi.
Vuoteen 2014 mennessä näkyvyys oli laskenut enää 6,5%
Tämän vuoden (2018) alussa Facebook teki viimeisimmän suuren muutoksen, jossa se päätti palata juurilleen ja keskittyä näyttämään yhä enemmän käyttäjille merkityksellistä sisältöä, jota jaetaan ystävien ja läheisten kesken.
Tämä muutos liittyi samaan Cambridge Analytica -kuvioon, jossa kerättiin käyttäjätietoa ja pyrittiin vaikuttamaan Yhdysvaltojen presidentin vaaleihin.
Meidän yrittäjien näkökulmasta tämä on tietenkin huono uutinen. Iso osa hyvästä sisällöstä menee hukkaan Facebookin algoritmin rajoittaessa näkyvyyttä.
Samalla se asettaa meille yrittäjile uudet kriteerit, millaista materiaalia Facebookissa kannattaa julkaista.
Facebookin mukaan kriteerit näkyvyyttä saavalle julkaisulle näkyvät alla olevassa kuvassa.

Tässä lyhykäisyydessään tärkeimmät kriteerit yrittäjän kannalta.
Julkaisu saa Facebookin osalta lisää näkyvyyttä, jos:
- Sitä kommentoidaan tai jaetaan useasti
- Mitä pidempään ihmiset katsovat videoitasi
- Jos ihmiset jakavat linkkiä sisältöösi Messengerissä
Keskity siis merkitykselliseen ja innostavaan sisältöön, jota ihmiset haluavat jakaa tai kommentoida useasti.
Tällä varmistat, että Facebook nostaa postauksesi arvoa ja näyttää sitä useammille.
Boostaa parhaimpien postauksiesi näkyvyyttä mainostamalla. Aina päällä olevat mainokset menettävät muutoksen myötä merkitystään, koska ne eivät saa niin hyvin orgaanista näkyvyyttä kommenttien ja jakojen puuttuessa.
-Mikko