Tämä on tarina siitä, miten tyhmyydestä sakotetaan.
Miltä sinusta tuntuisi, kun lomaviikon jälkeen katsot verkkokauppasi tilannetta ja näet tällaisen tuloksen?

Siltä minustakin tuntui.
Lähdetään alusta.
Olemme pyörittäneet vaimoni kanssa Uuden elämän alku -verkkovalmennusta nyt kolmen vuoden ajan Suomessa ja USAssa. Valmennus auttaa perhettä pyörittäviä äitejä pääsemään taas elämään kiinni tarjoamalla heille tehokkaita HIIT-treenejä ja helppoja ruokaohjeita kiireisen arjen keskelle.
Olemme tehneet 200 000-250 000€ liikevaihtoa ajamalla potentiaalisia asiakkaita Facebookista ja Instagramista myyntisivullemme (www.uudenelamanalku.net).
Mainosbudjettimme on ollut noin 80 000€ vuodessa.
Nyt Facebook päätti, että rikomme heidän sääntöään ja sulki sekä minun henkilökohtaisen että meidän kaikki yrityksen mainostilimme. Auts!
Facebook on ollut aina tarkkana mainonnan laadullisesta ja eettisestä sisällöstä. Se on kaikkien puolesta hyvä asia.
Etenkin meidän markkinalla (painonhallinta), mainosten säännöt ovat hyvin tarkkoja, millaisia mainoksia ei saa näyttää, tai mitkä piirteet mainoksissa on kiellettyjä. Esimerkiksi:
- Et voi laittaa lähikuvaa vatsalihaksista, mutta samat vatsalihakset saavat näkyä, jos kuvassa näkyy koko henkilö.
- Et voi laittaa ennen ja jälkeen kuvia, vaikka ne olisivat sinun oikeilta asiakkailta saamia testimoniaaleja.
Tämä linkin kautta pääset lukemaan tarkemmin Facebookin mainoskäytänteistä:
https://www.facebook.com/policies/ads
Kuten yläkuvasta näkyy, meillä myynti kulahti kasaan normaalista n. 700€/vrk tasolle 100€/vrk.
Hauskaksi meidän tapauksessa asian teki yhteensattuma, että huomasin mainostilin sulkemisen puhuessani puhelimessa Facebookin avainasiakaspäällikön kanssa Portugaliin.
Facebook pyrkii tarjoamaan paljon mainostaville asiakkailleen tukea heidän omalla kielellään. Meillä on tällä hetkellä Jolante niminen nainen, jonka tehtävänä on auttaa meitä markkinoinnissa. Toisin sanoen auttaa meitä käyttämään enemmän rahaa Facebookissa mainostamiseen.
Meidät siis oltiin valittu samaan aikaan avainasiakasohjelman piiriin, kun toinen osasto päätti lopettaa koko meidän markkinoinnin. Isossa talossa viesti ei välttämättä kulje.
Yritin itse selvittää, mitä sääntöjä me olemme rikkoneet ja saada tilit takaisin auki huonolla menestyksellä. Facebook ei koskaan paljasta syitä, miksi jotkut mainokset eivät tule hyväksytyksi ja tässä he käyttävät samaa salaperäistä linjaa.
Sain kerta toisensa jälkeen alla olevan kaltaisen vastauksen. Epäilen vahvasti, että keskustelin automaattisen chattibotin kanssa, koska vastaus oli aina sanasta sanaan identtinen.

Viimein löysin osoitteen, josta pääsin keskustelemaan suoraan ihmisen kanssa.
Osoite on https://www.facebook.com/business/resources
Sieltä voi lähettää tukitiimille sähköpostia tai ottaa heihin yhteyttä chatin kautta.
Lopulta meille kävi hyvin ja saimme kaksi mainostiliäni auki juuri yllämainitun linkin kautta.
Lähetimme linkin kautta tällaisen viestin Facebookin tukitiimille:
Päätimme, että vaimoni Tuovi, jonka kanssa teemme valmennuksia, ottaa tilanteen hoitaakseen, koska hänen henkilökohtainen mainostilinsä oli vielä auki.
”Hi.
This is long story but I try to find out why our ad accounts keep getting banned and what should we do differently in the future so we can continue advertising in FB.
We have two ad business accounts plus my and my husband’s own ad accounts.
At first place my husband account got banned (in Feb I guess) and then UEA (ID: xxxxxxxxxxxxxxxxx) account got suspended in July. We tried to investigate what we are
doing wrong with our Facebook’s customer service person (Miss Jolante at your help center in Portugal) but we did not find anything that should lead to banning.
Miss Jolante told us to create a new account because my husband’s own and UEA accounts did not get opened after our reclamations. So I create the new one.
At the same time I recreate our landing page because I wonder is that the reason why those two accounts got banned.
At first place I got one ad open and I tried to create another one but that did not make the cut so I delete it.
The very next day I got message that also the new ad account is now suspended because of the violation of FB’s rules.
Today miss Jolante called us and ask to send this message to you to ask if it’s possible to reopen that account again. And if not, how can we still advertise in Facebook in the future.
We have spent almost 250 000€ in ads in three years and it’s not our purpose to break any rules.
So here I am waiting you to judge me 🙂
Best regards
Tuovi Joensuu”
Muutaman viestin ja tarkennuksen jälkeen sain tällaisen vastauksen:
”Hi Tuovi,
Thank you for your patine with me.
I received an answer from the team regarding your disabled Ad Accounts xxxxxxxxxxxxxxxxx, yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy and zzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
I am happy to inform you that they have agreed to re-enable your ad accounts xxxxxxxxxxxxxxxxxx and yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy. They are both active again now and you should be able to continue using them for advertising on the platform.
However, regarding your disabled Ad Account zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Unfortunately, they advised their records indicate that this advertising account was disabled because it violates Facebook’s terms of service. In the interest of protecting our users, we cannot confidently re-enable your ad account at this time. This is the team’s final decision and no further actions can be taken from our side.
Apologies for the inconvenience caused but I am happy I was able to re-enable two of your ad accounts!
Kind Regards,
Walaa
Global Marketing Solutions Facebook”
Tarinan opetus:
Ole kärsivällinen ja yritä uudestaan, vaikka saat joka kerta viestin, jossa sanotaan ”consider this answer as a final decision”
Viisi salaisuutta, joilla estät mainostilisi sulkeutumisen tai minimoit tappiot pahimman sattuessa.
Sitten varsinaiseen pihviin, eli miten voit estää tällaiseen tilanteeseen joutumisen tai ainakin vähentämään vahinkoa, joka tällaisesta mainostilin sulkemisesta aiheutuu.
Ensinnäkin: Älä käytä henkilökohtaista mainostiliäsi markkinointiin tai jos käytät sitä nyt, lopeta heti. Sen sijaan käytä yrityksesi mainostiliä (kts. Salaisuus #1)
Seuraa näitä kahta varoitusmerkkejä, jotka voivat aiheuttaa tilisi sulkemisen:
- Mainoksiasi ei usein hyväksytä. Muuta tapaasi tehdä mainoksia ja lue Facebookin mainossäännöt uudestaan läpi.
- Mainostesi näyttötiheys nousee yli kahden. Älä päästä mainoksesi näyttötiheyttä nousemaan kovin korkealle. Itse pidän rajana mainitsemaani kahta, joka siis tarkoittaa, että kohderyhmäni ihmiset ovat keskimäärin nähneet mainokseni kahteen kertaan. Muuten porukat klikkaavat mainoksesi ärsyttäväksi ja se nostaa vaaraa sulkea tilisi.
Miten minimoit tappiot, jos tilisi sulkeutuu
Salaisuus #1
Perusta itsellesi Business Manager -tili (https://business.facebook.com) tili ja sinne yrityksellesi ainakin kaksi mainostiliä.
Facebookin mukaan voit alkuun luoda viisi mainostiliä Business Manageriin. Tilien määrä nousee sitä myötä, mitä enemmän käytät rahaa markkinointiin.
Kahdella tai useammalla mainostilillä on seuraavat edut:
Käyttämäsi tilin sulkeutuessa, voit jatkaa markkinointia toisella olemassa olevalla tililläsi.
Business Manager tili joutuu tarkkailun alaiseksi mainostilin sulkemisen yhdeydessä. Tämän vuoksi Facebook ei anna enää luoda uutta mainostiliä henkilökohtaisesti tai Business Managerissa ennen kuin suljetun mainostilin tilanne on selvitetty.
Meiltä kesti tilanteen selvittäminen Facebookin kanssa noin kaksi kuukautta ja kuten alussa mainitsin selvittelyjen hintalappu oli yli 40 000€ (liikevaihdon tippuminen viime vuoden vastaavaan).
Salaisuus #2
Anna Facebookille vain yksi maksutapa, jolla maksat mainoksesi (Yksi luottokortti tai Paypal-tili).
Jos Facebook sulkee sinun mainostilisi, se sulkee myös sinun sen hetkiset maksutapasi Facebookissa. Et siis pysty maksamaan samalla kortilla enää tulevaisuudessa mainoksia, vaikka tekisit sen uuden mainostilin kautta.
Minun virheeni: minulla oli kolme eri korttia käytössä Facebookissa, koska korttieni luotto- ja kuukausittaiset turvarajat olivat niin pienet, että yhden kortin limiitti ei riittänyt kuukauden markkinointikustannusten kattamiseen. Laiskuuttani olin antanut Facebookille kolmen korttini tiedot, joiden yhteenlasketut turvarajat riittivät kuukausittaiseen mainosbudjettiimme.
Salaisuus #3
Katso, että laskeutumissivusi ei riko Facebookin sääntöjä.
Facebook tarkastelee mainoksesi lisäksi myös laskeutumissivua, johon mainoksesi linkki johtaa. Myös sinne sivulle pätevät samat ohjeet, jotka edellä kerroin: Ei ”valheellisia” lupauksia jne.
Samoin sivun sisällön pitää vastata mainoksen sisältöä. Jos lupaat mainoksessa ilmaisen e-kirjan tms., mutta laskeutumissivulla pyydätkin henkilöä antamaan sähköpostiosoitteensa lahjustasi vastaan, Facebook saattaa tulkita tämän harhaanjohtavaksi markkinoinniksi.
Suosittelen lukemaan hyvin Facebookin mainoskäytänteistä (https://www.facebook.com/policies/ads) ja pysymään poissa harmaalta alueelta.
Mainostili paukahti kiinni. Mitä tehdä?
Jos tilisi sulkeutuu, voit pyytää aiemmin kertomallani tavalla Facebookia avaamaan sen uudestaan.
Ensimmäisellä kerralla avaaminen on todennäköistä. Yleensä prosessissa kestää muutamasta päivästä viikkoon. Pyytäessäsi uudelleen avaamista, ole kohtelias ja kerro omin sanoin, mitä sinun näkökulmastasi tapahtui.
Suosittelen käyttämään ensisijaisesti heidän chattiaan osoitteessa: https://www.facebook.com/business/help.
Ole ystävällinen, kiitollinen ja yhteistyöhaluinen chatissa olevalle henkilölle (tai botille). Muista, että hänestä riippuu aika pitkälti bisneksesi jatkuminen. Osoita, että sääntöjen rikkominen ei ole ollut tahallista ja haluat jatkaa markkinointia myös jatkossa Facebookissa.
Huomaa, että Chattiin kannattaa mennä arkisin klo 9.00 USA:n Itä-Rannikon aikaa (EST), koska silloin siellä ei ole niin paljon ruuhkaa.
Ja muista olla kärsivällinen ja yrittää uudestaan. Jos chatissa et saa tiliäsi auki, yritä sähköpostilla ja toisinpäin.
Salaisuus #4
Jos tilisi ei aukene lukuisista yrityksistä huolimatta, tee näin:
Luo luotettavan ystäväsi tai vaikka äitisi Facebook-tunnuksilla Business Manager tili (https://business.facebook.com) ja luo hänelle sinne oma mainostili.
Pääasia, että tämä kyseinen henkilö ei tee muuten Facebook-mainontaa, eikä hänen tilejään ole liitettynä sinun Facebook-sivuusi.
Huomaa, että Facebook on saattanut tägätä sinun Facebook-yrityssivusi ja nettisivusi domainin mustalle listalle.
Voit koettaa mainostaa käyttäen vanhaa sivuasi Facebookissa sekä samaa nettisivuasi. Jos Facebook sulkee tämän kaverillesi perustaman uuden Business manager (BM) tilin, niin etsi uusi kaveri ja vaihda verkkosivusi domain uuteen (esim .net tai .com päätteiseksi) sekä perusta uusi Facebook-sivu yrityksellesi.
Voit houkutella vanhan sivusi tykkääjät tykkäämään ja seuraamaan sinun uudesta sivusta kertomalle heille tilanteen. Mikään ei aiheuta enempää yhteenkuulumisen tunnetta, kuin haukkua isoa pahaa Facebookia.
Salaisuus #5 – Älä kuitenkaan tee tätä
Varjotilin perustaminen.
Varjotilin perustaminen Facebookiin on kiellettyä Facebookin sääntöjen mukaan.
Jos kuitenkin haluat uhmata sääntöjä perusta tili ja hanki sille kavereita, tykkää postauksista ja tee muutama postaus itse silloin tällöin. Aivan kuten normaali ihminen tekisi.
Jos haluat vielä pelata varman päälle, luo tilisi toisesta IP-osoitteesta, josta muuten käytät Facebookia tai vaihtoehtoisesti luo ja käytä varjotiliäsi selaimesi yksityisyys-asetukset päällä.
Mainostilisi sulkeutuessa voit perustaa varjotilillesi Business Manager tilin ja antaa sille oikeudet mainostaa sivuasi puolestasi.
Vielä kerran sanon tämän: Useamman tilin perustaminen Facebookiin on kiellettyä Facebookin sääntöjen mukaan.
Jos saat tilisi auki
Perusta Business Manager tili, kuten jo aiemmin kerroin.
Sinun kannattaa myös muuttaa mainoskäyttäytymistäsi. Joku sinun mainoksissasi rikkoo Facebookin sääntöjä vastaan ja useammasta rikkeestä edessä on ikävä mainonnan sulkeminen.
Pyri tekemään helpompia mainoksia, jotka varmasti menevät läpi ja tarkista myös laskeutumissivusi, ettei se riko sääntöjä.
Itse olen venyttänyt rajoja kehittämällä kielletyille sanonnoille kiertoilmauksia. Olen kirjoittanut mainoksia savoksi (kaheksan killoo lähti) tai kertonut hoikistumisesta mainitsemalla, että suuri osa on joutunut ostamaan uudet farkut valmennuksemme jälkeen.
Kuten alussa sanoin, tämä on tarina siitä, miten tyhmyydestä sakotetaan. Olen siis huono esimerkki suosittelemaan sääntöjen venytystä, joten pysy mieluummin kaidalla tiellä 😇
Jos haluat lisää tarinaa Facebook-markkinoinnista tai markkinoinnista ylipäätään, laita minulle kysymyksiä kommentteihin.
Yritän jakaa parhaani mukaan oppimiani asioita auttaakseni muita yrittäjiä.
Kaikkea hyvää! 🕺
Mikko