Lähtötilanne:
Hymis on yksi Suomen käytetyin digitaalinen työhyvinvointipalvelu on yli 20 000 loppuasiakasta.
Hymis itsessään on liikuntakampanjajärjestelmä, jossa työtiimit kisaavat keskenään liikunta-aktiivisuudessa toisia saman työnantajan tiimejä vastaan.
Pääkohderyhmänä olivat suuret kuntatyönantajat sekä sairaanhoitopiirit, jotka pystyvät Hymiksen avulla innostamaan henkilökuntaa liikkumaan paikka- ja työaikariippumattomasti.
Idea:
Hymiksen pojat halusivat laajentaa palvelunsa uudelle toimialalle auttaakseen lasten ja nuorten harrastuskulujen laskemisessa varainhankinnan keinoin.
Opettajataustaisena vanhempina lisäpontta antoi valitseva varainhankintamarkkina, joka perustuu käytännössä karkkien ja keksien myymiseen, joista suurin osa menee urheilevien lasten omaan suuhun.
Hymisspurtissa oppilaat ja heidän vanhempansa haastavat paikallisia yrityksiä mukaan liikuntakampanjaan kisaamaan ko. luokan tiimiä vastaan liikunta-aktiivisuudessa.
Osallistumismaksu oli 100-200€ riippuen työporukan koosta ja myyntipalkkio on toimialan suurin ja henkisesti reilu 51%.
Tavoite:
Tavoitteena tuotteistusprojektissa oli rakentaa valmiina olevan digitaalisen Hymis-liikuntakampanjajärjestelmän kylkeen oma erillinen varainhankintapalvelu, joka sisältää:
- Ostopolun konseptoinnin ja verkkokaupan suunnittelun
- UX-suunnittelun ja vaatimusmäärittelyn laatimisen koodareille
- Markkinointimateriaalin (video, kuvitus, copy) suunnittelu ja toteutus
- Messumateriaalin suunnittelu ja messujen haltuunotto viraalimarkkinnoinnilla
Hymisspurtin tarina ja miten otetaan opetusalan suurimmat messut haltuun.
Educa on opetusalan suurimmat messut, jotka keräävät lähes 20 000 opettajaa sekä kasvatusalan ammattilaista Helsingin messukeskukseen.
Lähdimme miettimään, miten uusi varainhankintapalvelu saadaan kaikkien (oikeasti kaikkien) messukävijöiden tietoisuuteen ja miten uusi palvelu erottautuu kilpailijoistaan.
Päätimme erottua vallalla olevasta karkin ja keksin myyntiin perustuvasta varainhankinnasta sloganilla:
Hymisspurtti – Varainhankintaa ilman lisättyä sokeria.
Laskimme, että kerätäkseen 1000€ luokkaretkeen myymällä karkkia tai keksiä, on luokan oppilaiden ja heidän lähipiirinsä syötävä 85kg painosta puhdasta sokeria.
Tästä tuli lähtökohta sekä palvelun lanseeraukselle Educa-messuilla että koko konseptin ytimeksi.
Messuille hankittiin mainittu 85kg sokeria sekä kitisevät kottikärryt, johon sokerit lastattiin
—
Messuesittelijät kuljettivat kitiseviä kottikärryjä koko messujen ajan ahtailla käytävillä messustandien väleissä.
Kärrykuskeja pysäyteltiin yhtä mittaa ja kyseltiin, että miksi ihmeessä te raahaatte noita sokereita ympäri Messukeskusta.
Keskustelut menivät tätä rataa:
”Eikö näytäkin tyhmältä! Oletteko te muuten myyneet karkkia ja keksejä kerätäksenne rahoja luokkaretkeen?”
”Joo näyttää, ja joo, kyllä olemme.”
”No, sittenhän te olette tehneet tätä samaa. Tässä kärryssä on tasan saman verran sokeria, jonka teidän luokkanne ja sen lähipiiri vetää kurkustaan alas kerätäkseen 1000€ rahaa luokkaretkeen myymällä karkkia tai keksejä.”
”Hyi hitto!”
”Niinpä! Meillä on hauskempi, helpompi ja oppilaita ja heidän lähipiiriä aktivoiva tapa kerätä rahaa luokkaretkeen. Kiinnostaako?”
”No kyllä! Ihan tuon teidän idean takia jo vien sanaa meidän kouluun.”
”Hienoa, annahan kun skannaan sinut. Piip. Noin.”
Kuskit joutuivat pysähtymään 10m välein ja kärryjen ympärille kerääntyi usein kymmeniä opettajia kuuntelemaan tarinaa.
Siinä missä opettajat innostuivat, muut messuesittelijät valittivat, kun kärryt käytävät ja ne veivät heidän asiakkaidensa mielenkiinnon.
Lopputulos:
Hymisspurtista tuli Educa-messujen viraalihitti keräten satoja relevantteja liidejä.



Hymisspurtti Tuotteistusprojektin hinta:
4950€
+ ulkopuoliset palvelut ja tavarat
– videokuvaus, esitteiden painaminen
– messutavarat (sokerit)